paradijs op aarde - Reisverslag uit Hat Yai, Thailand van Eline Vermeerbergen - WaarBenJij.nu paradijs op aarde - Reisverslag uit Hat Yai, Thailand van Eline Vermeerbergen - WaarBenJij.nu

paradijs op aarde

Door: elineVermeerbergen

Blijf op de hoogte en volg Eline

03 April 2012 | Thailand, Hat Yai

Hier volgt dan mijn blog van mijn 5e week stage. Met een beetje vertraging weliswaar, maar ja, ik heb het dan ook zo druk! :)
Vorige week heb ik voor de eerste keer op een gewone ziekenhuisafdeling gestaan. Ik heb op de dienst orthopedie en op pediatrie gestaan.
Orthopedie was heel leuk! Ik mocht (en kon) daar alle dingen doen die ik in een ziekenhuis in Belgie ook zou kunnen doen. Ik was daar nog maar 5 minuten en ik mocht al direct een blaassonde gaan steken. Voor de rest heb ik nog bloednames kunnen doen, wondzorg, infuus plaatsen, IV medicatie geven. Heel leuk dus en het beste van al is, dat dit het enige werk is dat verpleegkundigen moeten doen. (buiten het papierwerk natuurlijk) Op de afdeling is dag en nacht familie van de patienten aanwezig en zij moeten het bedbad geven, lakens verschonen, de bedpan geven en opruimen, ... Alle minder leuke jobkes dus. :)

Dan keek ik heel erg uit om op pediatrie te gaan werken, maar dat viel eigenlijk een beetje tegen. Er waren maar weinig patientjes en de patienten die er waren hadden niet veel verzorging nodig. Er waren enkele kindejes met kanker die chemo kregen, dus daar mocht ik al niks bij doen, wat ik wel begreep natuurlijk. Omdat er voor de rest ook bijna geen werk was, ben ik maar naar het klasje gegaan, waar langdurig zieke of chronisch zieke kinderen enkele uren per dag les krijgen. Daar werd ik ontvangen door de 2 leerkrachten die mij eerst een beetje uitleg hebben gegeven, voor zover dit kon want hun Engels was niet zo goed. Nadien heb ik dan Engelse les gegeven aan een meisje van 13 (met kanker) EN aan de leerkrachten. :)
In de namiddag ben ik dan mee geweest naar een hulpgroep voor de ouders van chronische zieke kinderen. De ouders doen elke week een andere activiteit en ondertussen kunnen ze dan met elkaar praten en steun vinden bij elkaar.
Dit keer was de activiteit: handgemaakte bloemen maken en ik heb dan maar mee gedaan. En ik moet zeggen, ik was fier op het resultaat. Ik heb mijn bloemen nadien weggegeven, omdat ik ze toch nooit in zijn geheel zou kunnen transporteren van Thailand naar Belgie.

Vorige week heb ik ook mijn eerste echte cultuurschock meegemaakt. Ik had woensdag het slechte nieuws gekregen dat de dochter van Pee Ya (waar ik in Kuanlung mee heb gewerkt en waarmee ik naar de waterval ben geweest) op zaterdagavond verongelukt was in een brommeraccident. Donderdagnamiddag ben ik dan met de andere collega's van het ziekenhuis naar de begrafenis gegaan en daar ben ik wel geschrokken. Er was natuurlijk heel veel volk, want ze was nog maar 18 jaar, dus er waren heel veel mensen van haar school en dan heel veel vrienden, familie en collega's van haar ouders, maar niemand was aan het wenen. Zelfs haar ouders niet! :O Toen ik vroeg hoe dat kwam kreeg ik als antwoord: "het is toch al 4 dagen geleden dat ze overleden is, dus dan moet je toch niet meer wenen." En tijdens de hele ceremonie zat ook iedereen met elkaar te praten, mensen liepen rond, er werd water uitgedeeld en er was zelfs een fotograaf om heel het gebeuren te fotograferen!
En op het einde moest dan iedereen haar ouders gaan groeten met de traditionele Thaise groet. Ik ging dus mee aanschuiven in de rij en toen het aan mij was en Pee Ya mij zag staan pakte ze mij ineens heel stevig vast en zij ze: "ELine my lovely, I'm so sorry." Ik snap nog altijd niet waarom ze sorry zij en ik was er echt wel een beetje door aangedaan.
Nadien zijn we terug naar het ziekenhuis gereden. Daar heb ik dan nog even met Pee Noy van Home Health Care staan praten en zij stelde voor om te gaan zwemmen, samen met haar 2 dochters. We zijn dan naar een zwembad gereden ergens bij een groot appartementsblok. Ik ben rap in het water gesprongen om alle emoties van me af te spoelen. Lang heb ik niet gezwommen, want het was ondertussen bewolkt en er was ook zwemles bezig, dus er waren heel veel kleine kinderen aanwezig. Te veel naar mijn goesting. Na een half uurtje ben ik er dan ook uit gekomen. Nadien zijn we nog gaan eten in restaurant. Het was heel lekker en ik was heel dankbaar dat ze dat allemaal voor mij had gedaan.

Vrijdagavond ben ik dan moet Pee Nok en Pee Oi van Ban duang jay nursery en hun gezin op restaurant geweest. Dat was heel leuk en ook heel lekker. Maar na een week werken en mijn eerste cultuurschock was ik heel moe, dus toen ik thuis kwam ben ik direct gaan slapen.
Tot ik werd wakkergebeld door Pee Noy van Home Healt Care. Vanaf de eerste keer dat ik haar had gezien was ze al aan het zeggen dat ze mij ergens mee naartoe wilde nemen en nu had ze eindelijk een plan. Haar broer was op bezoek en ze wou mij en haar gezin en haar broer meenemen naar Koh Lipe (een eiland niet ver van Hat Yai). Ze zou mij zaterdagmorgen om 7.30u komen ophalen en dan zouden we vertrekken.
Zo geschiede en na een autorit van een kleine 2 uur en een boottocht die veeeel te lang duurde zijn we rond 14 uur aangekomen op het eiland. Daar zijn we direct door onze gids terug meegenomen in een andere boot om naar naburige eilanden te varen en daar te gaan snorkelen. Het was echt zoooooooo mooi! Die vissen in het helderblauwe water en de witte stranden met palmbomen. Het was echt zoals op postkaarten. :)
Ik had dan ook dik spijt dat we zondag, na een overnachting in het Varin Beach Resort, al om 9 uur 's morgens terug moesten vertreken... :(

Maar ach, nu bezie ik het maar zo: nu heb ik een reden om nog eens terug te komen naar Thailand! :D

  • 03 April 2012 - 17:24

    Dominique:

    Heeej Elini!

    Als je dan toch terug gaat.. Dan ineens met zen allen he :D! Ik stel me er zo'n beeld bij voor en ik denk dat het nog niet de helft zo mooi is dan als je het daar ziet!

    Wel jammer van die begrafenis.. Triestig nieuws om te horen, en ik kan geloven dat het een hele shock was.. Iets positiefs kan ik er niet over zeggen.. Het is wel goed dat je het daar zo goed hebt !

    Hier gaat alles zijn gewone gangetje :). Lowie weegt al 3 kg of ondertussen al iets meer.. Hij wordt echt groot, een ongelofelijk schattig én mooi bazeke! Maar allez, amuseer je daar nog kei goed!!

    Kuuuus x

  • 03 April 2012 - 18:02

    Tante Rita:

    Dag Eline,

    Van de ene verbazing in de andere, goed nieuws, slecht nieuws, supermooie uitstap, engelse les geven, plezant verpleegwerk doen :-)), je leeft daar precies tegen 200 per uur.
    Laat het je maar allemaal overkomen.Vandaag is ons Julietteke de eerste keer komen logeren. Ze was een beetje ziek(snotvallingske) en kon niet naar de crèche. Het is een echte slaapmuts. Ze drinkt haar pap en slaapt. Ze begint ook al de brabbelen. Ik heb er van genoten en morgen en overmorgen mag ze nog eens komen.Yeuj! Voor de rest is alles hier gewoontjes. Het is bijna Pasen en dan komen misschien de klokken :-)) Hou je goed ginder en laat het niet aan je hartje komen. Dikke kus.

  • 06 April 2012 - 18:10

    Tante Lieve:

    ja Eline, het blijft verrassen wat je laat weten, super al die ervaringen, was ik nog 30 jaar jonger....

  • 07 April 2012 - 13:37

    Bomma En Bompa:

    we hebben juist je laatste verslag gelezen hier bij tante Lieve, want je mam zit aan zee en daarom is het hier kapperij. We zijn ook heel blij met je brief die we ontvingen, 't deed ons heel veel plezier om te kunnen lezen wat je daar allemaal meemaakt. Je brief was wel op de kop 14 dagen onder weg en we willen graag terugschrijven ,maar kunnen moelijk aan het adres uit. Ander nieuws zal Astrid wel overbrengen, want haar aankomst komt wel dichter bij. Maak er nog mooie dagen van en dikke kus van Bomma en Bompa

  • 09 April 2012 - 19:01

    Oef Van De Mamsie:

    hey poppemie, ik ga je hier nooit terug in je normale doen krijgen, dat saaie rijtje lopen in België...hoop je morgen te skypen na een week zonder internet! Zie je graag!!!!!! ik ga je omkopen door te gaan lenteshoppen met jou. XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Hat Yai

Eline

Actief sinds 11 Feb. 2012
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 22432

Voorgaande reizen:

23 September 2013 - 23 September 2014

Au Pair jaar in de USA

18 Februari 2012 - 07 Mei 2012

Mijn buitenlandse stage

Landen bezocht: